West(ers) Maleisië

2 januari 2014 - Kuala Lumpur, Maleisië

Iedereen een goed nieuwjaar gewenst!

Ik had graag wat eerder willen bloggen, maar mijn tablet had het begeven. Ik heb hem een paar keer moeten resetten en terug moeten zetten op  fabrieksinstellingen en nu werkt 'ie weer.

Na de spannende avonturen in Sumatra, zijn Yvonne en ik naar het rustigere Maleisië gevlogen. In Maleisië zijn we langs de westkust getrokken, aangezien de oostkust afgesloten was vanwege de te verwachten moesson en later de flinke overstromingen. Uiteindelijk maakte het niks uit dat de oostkust afgesloten was, want we hadden het sowieso niet gered om het hele land in een maand te bezichtigen. Wel een beetje jammer dat we nu ook de Perhentian Islands gemist hebben.

In Maleisië zijn we gestart in Kuala Lumpur, wat echt een verademing was na Indonesië. Kuala Lumpur is duidelijk een Aziatische stad, maar een met veel westerse invloeden. Heerlijk om een willekeurig iemand aan te spreken op straat en in het Engels om bijv. de weg te kunnen vragen. Kuala Lumpur is een grote stad, maar uiteindelijk wisten we de wijken te doorgronden en hebben de stad lopend kunnen bezichtigen. We verbleven in China Town, dat centraal gelegen is. Vanuit ons hostel (kamer op 5e verdieping en geen lift) konden we de Petronas Towers zien. Uiteraard hebben we ook bij de towers gestaan. Ook zijn we de Menara Tower op geweest,  een soort Euromast. Hier hebben we op 270m hoogte gestaan en hadden we een mooi uitzicht over de stad.

Na Kuala Lumpur zijn we voor wat rust naar pulau Pangkor gegaan, een klein eilandje. Op het eiland vonden we een hostel met heel schattige hutjes. We hebben een scooter gehuurd en zijn het eiland rondgereden langs de kust. Verder hebben we vooral bij de hut of op het strand gehangen. De rustige en warme stranddagen ruilden we in voor de koude Cameron Highlands. De Cameron Highlands bestaan uit theeplantages, rozenkwekerijen, bijenfarms, insecten tuinen en aardbeienkwekerijen. Om alles te kunnen bezichtigen hebben we weer een scooter gehuurd, deze keer een manuele. Dat heb ik geweten, het is best lastig schakelen op zo'n ding. Vooral als je heuvel open af gaat. Uiteindelijk nog een mooie wheelie gemaakt, maar wel besloten alleen automatische scooters te huren.

Na de Cameron Highlands zijn we naar Georgetown op het eiland Penang gegaan. Georgetown is een grote stad, die vooral bekend is om Francis Light, de ontdekker van de Britse kolonie Penang. Er was in de stad een art route geopend. Deze heb ik gelopen. Erg leuk om op veel plekken streetart tegen te komen. Op het eiland ligt het tweede 'Taman Negara' national park van Maleisië. Hier hebben we een trekking van 4u gedaan, incl. Canopy Walk. Heel gaaf, al was het maar op 30m hoogte. In het grote 'Taman Negara' loop je op 45m hoogte, maar het nationale park zat ook dicht vanwege de overstromingen. Het eerste deel van de trekking eindigde aan een wit zandstrand. Helaas konden wegeen duik nemen, omdat je hier met kleren aan moet zwemmen. Badkleding is aanstootgevend.

Op Langkawi, onze volgende stop, is badkleding niet aanstootgevend. Beetje jammer dat de prijzen voor hostels, zelfs de dorms, achterlijk hoog zijn. In de haven hadden we twee andere backpackers ontmoet en we besloten met hen een dorm te delen. Na weggestuurd te zijn bij het eerste hostel omdat deze vol zat, hadden we meteen een gelukstreffer. Het tweede hostel bood ons een dorm aan voor €2,50 pppn. Ze waren de sleutel van de dorm kwijt, waardoor het slot vervangen moest worden. De slotenmaker had weinig moeite om via het raam in te breken, maar gelukkig bleken er lockers aanwezig. We kwamen terecht in een super ruime kamer, hadden een groot balkon tot onze beschikking, waar je de mooiste vogels kon spotten en het complex had een zwembad. Beter kon niet. Hier hebben we ook weer lekker genoten van het mooie weer en zijn op een (automatische) scooter het eiland rondgescheurd. We kwamen o.a. terecht op het zwarte strand. Er lag gitzwart zand vermengd met licht zand. Geen idee of het zwarte van de nabijgelegen industrie afkwam, maar apart was het wel. Ook hebben we een mausoleum en soort openluchtmuseum bezocht.

Na Langkawi hadden we een reisdag van 13u terug naar Kuala Lumpur, vanwege panne. Terwijl alle passagiers nog in de bus zaten, werd de bus op de krik gehesen en gedemonteerd. Gelukkig werd er ook weer iets teruggeschroefd, maar er bleef wel een grote stalen plaat over.... we hebben het gered tot Kuala Lumpur. Kuala Lumpur wilden we als pitstop gebruiken voor een bezoek aan Putrajaya. Toen we aankwamen in Putrajaya bleken de hotelprijzen (hostels hebben ze er niet) de pan uit te rijzen. Oeps, even niet goed voorbereid. We zaten wel met onze backpacks. Uiteindelijk mochten we onze tassen dumpen bij een restaurant eigenaar. Op een mountainbike zijn we de stad rondgefietst. Bizar, want er was geen kip op straat. Putrajaya is een erg stille en lege stad, maar heeft mooie architectuur. 'S middags zijn we maar weer teruggegaan naar Kuala Lumpur, om de volgende dag door te reizen naar Port Dickson. Port Dickson zou ook mooie stranden te bieden hebben. Wij vonde dit erg tegenvallen. Bovendien moest je ook hier volledig bedekt de bus in. Uiteindelijk zijn we maar twee nachten gebleven en toen doorgegaan naar Melaka.

Melaka is een stad waar Portugese en Nederlandse invloeden terug te zien zijn. Uiteindelijk hadden we hier extra tijd, omdat we eerder dan gepland uit Putrajaya en Port Dickson vertokken waren. We besloten daarom dat we elke dag konden uitslapen en hebben de stad beetje bij beetje bekeken. In Melaka konden we super goedkoop naar de bioscoop en hebben hier om de tijd te doden, maar gekeken naar The Hobbit (erg slechte film) en Frozen (tegen verwachtingen in echt super grappig. Aanrader). In Melaka waren we aan ons hostel gekomen door een 80jarige vrouw, die backpackers opwacht bij de bushalte en hen een hostel aanbiedt. Zij reist, werkt en woont sinds haar 16e over de hele wereld, hoewel ze nu al 10 jaar in Melaka woont. De eigenaar van het hostel is een nukkige 50er die niks doet in het hostel. Roken en computeren. Tegen 20.00u vertrekt hij naar zijn stamkroeg om pas diep in de nacht terug te keren naar het hostel. De 80 jarige vrouw poetst en regelt alles met de gasten en heeft rond 12.00u (afhankelijk van wanneer meneer zijn nest uitrolt) lunchpauze. Ze gaat elke middag naar een Sikhtempel, waar gratis voedsel verstrekt wordt. Ze heeft ons ook een keer meegenomen en we hebben er heerlijk Indiaas gegeten. Leuk om met die vrouw te spreken, ze weet veel en heeft een goed gevoel voor humor. Jammer eigenlijk dat ze zich min of meer als voetveeg laat behandelen. Hoewel het voor haar misschien wel prima werkt juist...

Na Melaka zijn we doorgegaan naar Singapore. Daarover later een update.

1. Bellina Leenaerts:
    Hoi Daphne,
    Ik wens jou ook een heel goed jaar toe.
    Voorlopig zit je nog goed. Werken is voor later zorg.
    Wat zie je er goed uit op de foto's, lekker kleurtje.
    Van reizen ga je er niet slecht uitzien, dat bewijs jij wel.
    Nog veel plezier.
    Groetjes, Bellina
  2. Marian Stevens:
    Hee Daphne!
    De beste wensen voor 2014 en de groetjes uit nederland! ik volg al je verhalen! Meestal vergeet ik te reageren dus ik dacht nou wordt het toch eens tijd ;) .. Maar wat een super reis zeg! Echt heel gaaf. Vooral het raften van een tijd terug vond ik zelfs spannend om te lezen :P.. laat staan als je het zelf meemaakt! Maar gelukkig ben je heelhuids het nieuwe jaar ingegaan ;).. Ik wens je nog een hele fijne, mooie, overweldigende reis toe, geniet!
    xx Marian
  3. Pa:
    2 januari 2014
    En ik maar denken dat onze afstandsbediening goed werkte voor je tablet........ Als globetrotter moet je per slot toch een alleskunner zijn.
    Maar weer een boeiend verhaal! Veel herkenbare stukjes maar die wheelie had ik wel willen zien, ha, ha.
  4. Rosanne:
    3 januari 2014
    Hoi Daphne, de beste wensen voor het nieuwe jaar!!! Wat een mooi verhaal weer! Ja de prijzen om te backpacken worden er niet beter op! Jammer van je tablet maar gelukkig heb je hem weer aan de praat gekregen. Je wordt vanzelf steeds handiger :-) Veel plezier nog! Groetjes!
  5. Petra:
    3 januari 2014
    He Daphne,
    Lijkt me heel raar, zwemmen met je kleding aan... Ik heb alleen een keer gezien dat Indiase vrouwen met kleding aan in de zee gingen zwemmen, terwijl wij daar in badkleding lagen, vreemd.
    Wat maak je weer veel mee! Leuke foto's.
    Groetjes uit een nat Holland!
  6. Maurice:
    4 januari 2014
    Wat een (scooter)avontuur weer! ;') Leuk om te lezen hoe de reis verloopt. Mooie foto's ook!
  7. Ans van der linden:
    5 januari 2014
    Hoi Daphne, jij ook een heel gezond. En spannend 2014 met reizen en nieuwe stappen voor de toekomst.
    Uit je verhalen maak ik op dat je het heel erg naar je zin hebt. Fijn hè!
    Ik heb het heel druk gehad met van alles en niets, dat is ook heel fijn.
    In mijn vrienden-en kennissenkring zijn een paar mensen vrij snel overleden . Dit heeft me nogal uit het lood geslagen. dan besef ik dat boven de zestig het niet allemaal vanzelfsprekend lekker doorloopt.
    Verder pas ik op. Dit geeft dan weer de afleiding.
    Ik doe nog geen vrijwilligerswerk, gewoon omdat ik nog geen zin heb om me te binden.
    Heel veel reisplezier en tot gauw horens.

Groetjes Ans
  8. Jeanne de Bresser:
    5 januari 2014
    Hoi Daphne,

De allerbeste wensen voor 2014! dat het voor jou in alle opzichten een goed jaar mag worden. Ik had ook een whatt'sapp gestuurd met nieuwjaar naar je en zag toen dat je voor het laatst contact had gehad in oktober 2013, dus dacht ik dat gaat hem niet worden.

Wat leuk om je nieuwe verhalen weer te lezen en fijn dat je een reismaatje hebt. Dat lijkt me bijna een voorwaarde om te reizen, maar ik ben dan ook niet zo avontuurlijk aangelegd als jij.

heel veel plezier in Singapore en hoop snel weer van je te horen.

ik heb in deze 2 vrije weken heerlijk gefietst door de kou op de veluwe, sauna bezocht, oude vrienden opgezocht in Elburg, museum in Zwolle de kunst collectie bekeken, heeeel veel oliebollen gegeten en voor een prijsje een broek en een trui gekocht. En o, ja alle series van breaking bad uitgekeken!

groetjes Daphne, hou je haaks en heel veel plezier.

liefs, Jeanne
  9. Astrid Mantel:
    6 maart 2014
    Hallo Annette en Daphe, al lezend kwamen veel herinneringen terug. Goede en tegenvallende, zoals Halong Bay. Maar je foto's zijn wederom zo prachtig dat het daar niet aan af te zien is. Veel plezier in Laos.