It's done!

24 juli 2014 - Nijmegen, Nederland

Hoi allemaal,

Dit is alweer mijn laatste blog. Ik ben sinds vorige week donderdag weer terug in Nederland.
In New York trof ik mijn broers en samen zijn we tien dagen op pad geweest. In totaal zijn we een week in New York geweest en drie dagen in Washington.
Het was super om mijn broers na negen maanden weer te zien, het was alsof we nooit ver van elkaar verwijderd geweest zijn. Wat voor mij erg makkelijk was, was dat mijn broers al hadden uitgezocht wat we zouden gaan bezichtigen. Ook waren de overnachtingsplekken al gereserveerd. Heerlijk om na al die maanden niet meer zelf te hoeven uitzoeken waar ik naartoe wil en hoe er te komen of bijna elke avond op zoek te moeten naar een nieuwe slaapplaats.

New York is een hectische stad, maar als je door hebt hoe de straten met elkaar verbonden zijn is het makkelijk te bereizen. Op bijna elke hoek van de straat kun je in de metro stappen en in een mum van tijd zit je aan de andere kant van de stad. Ook word je doodgegooid met aanbiedingen voor ‘hop-on, hop-off’ tours. Aangezien wij een onbeperkt reizen kaart hadden voor de metro, besloten wij niet mee te gaan met de tours. We konden gemakkelijk zelf bij alle bezienswaardigheden komen.

Aan het begin van de week was het erg mooi weer en we besloten daarom om eerst naar Central Park en Rockefeller Centre te gaan. Naar Top of The Rock, het uitzichtspunt bovenop het Rockefeller Centre. Vanaf het uitzichtspunt konden Central Park, Empire Statebuilding, Crysler building, Statue of Liberty en de Brooklyn Bridge zien. Alle highlights van New York in een keer. Zelf zaten we in een hotel naast Times Square. Overigens merk je in Central Park helemaal niks van alle drukte van de stad. Het is echt een oase van rust. Mensen komen naar het park om te sporten of om lekker te zonnen. De dag erna zijn we met de boot naar Ellis Island gevaren, waar het Statue of Liberty op staat. Een indrukwekkend standbeeld. Sinds 9/11 is het niet meer mogelijk om in het standbeeld te komen en bijv. in de kroon te staan. Om bij Staten Island te komen moesten we eerst terug naar New York en vanaf daar gaat er elk half uur een gratis boot naar Staten Island. Deze overtocht hebben we meteen ook even meegepakt. Vanaf de boten heb je een mooi zicht op de skyline van Manhattan.

Vanaf het water hadden we al gezien dat er nieuwe WTC torens gebouwd werden en dus hebben we die van dichtbij bekeken. De eerste toren staat er al. De tweede toren is in aanbouw. De torens worden gebouwd vlak naast Ground Zero. Ik geloof dat er in totaal vier torens komen. De herdenkingsplekken op Ground Zero zijn erg indrukwekkend. De hoeveelheid namen erop gigantisch. De watervallen zijn mooi gemaakt. Wat ik niet wist was dat hier ook de slachtoffers van de aanslagen van 1993 op het WTC herdacht worden. Er is toen een autobom ontploft in de parkeerkelder en daarbij zijn zes mensen om het leven gekomen en meer dan 1000 mensen gewond geraakt. Het doel was de fundering zo te verzwakken dat de toren in zou storten en tegen de andere toren zou vallen. Dit mislukte.

Na Ground Zero zijn we doorgelopen naar Wall st. Dit bleek voor ons een beetje saai te zijn. Na Wall st. zijn we doorgegaan naar de Brooklyn Bridge, waar we ook een stukje overheen gelopen hebben. Een bezoekje aan Little Italy en China Town mocht ook niet ontbreken. Mijn broers en ik vonden die wijken, net zoals Wall st., een beetje saai. Ook hebben we het VN gebouw per toeval gespot. Omdat we de skyline van Manhattan ook nog een keer in het donker wilden zien, hebben we nog een keer ’s avonds de boot gepakt naar Staten Island. Het uitzicht met al die lampjes was heel mooi.

Daarna was het tijd voor Washington. Washington is een stad waar je bijna alles kunt lopen, afhankelijk van waar je zit. Vanaf de plek waar wij zaten konden we in ieder geval alle highlights lopend bezoeken. We zaten tien minuten lopen van het Witte Huis af. Normaal gesproken is er een stukje van het Witte Huis opengesteld voor bezoekers, nu waren ze dat aan het renoveren. In Washington zijn super veel oorlog memorials van alle oorlogen waarbij Amerika betrokken is geweest. Ook staat het er vol met monumenten voor Roosevelt, Martin Luther King, Lincoln en natuurlijk het Washington monument, dat is opgericht voor de eerste president George Washington. Een soort grote naald met tig Amerikaanse vlaggen rondom. Overigens zijn de Amerikanen gek op het showen van hun vlag. Ik heb nog nooit zoveel vlaggen gezien. Ook hebben we het Capitol van een afstandje gezien. We waren nog naar het Pentagon gelopen, maar ook dat gebouw was gesloten. En toen zaten de drie dagen Washington erop. Met de bus zijn we teruggegaan naar New York, waar we de laatste twee dagen niks nieuws meer gezien hebben en gewoon lekker rustig aan gedaan hebben. Nog even wat schoenen geshopt, want die zijn daar een stuk goedkoper dan in Nederland.

Ik had niet dezelfde vlucht als mijn broers. Zij vlogen samen naar Brussel, ik naar Amsterdam. In Amsterdam stonden mijn ouders, Dagmar, Desiré en de moeder van Desiré. Super leuk om met een spandoek onthaald te worden!

1. Mo:
    24 juli 2014
    En nu maar weer lunchen!
  2. Marian Stevens:
    24 juli 2014
    Welcome home Daphne! Ik heb je reis op de voet gevolgd dankzij jou verhalen! Leuk om er zo een beetje bij te zijn! Xx
  3. Renske:
    Welkom thuis Daphne.
  4. Ilse:
    25 juli 2014
    Welkom thuis Daphne. Heel erg bedankt voor al je mooie verhalen. Zo heb ik een klein beetje met je mee kunnen reizen naar al die mooie plekken waar je bent geweest. Wens je nu een hele mooie nageniet-tijd toe met vrienden en familie!
  5. Ans van der linden:
    25 juli 2014
    Hoi Daphne, je bent weer terug na een zeer enerverende rondreis in de wereld. Je bent met mooi weer thuisgekomen. volgens mij is dat wel fijn. En nu weer wennen aan de kleinheid van Nederland.

We spreken elkaar weer.

Groetjes An
  6. Rosanne:
    25 juli 2014
    Mooie afsluiting en super foto's en leuk je weer even gezien en gesproken te hebben!

Groetjes Rosanne